loading...
پیام خدا
نیایش

omid بازدید : 234 پنجشنبه 09 تیر 1390 نظرات (0)
اصل تحریم ازدواج‏ با محارم و خویشاوندان قانونی تقریبا جهانی است‏ بطوری که در میان اقوام و ملل مختلف عالم وحشی‏ و نیمه‏وحشی و متمدن کم‏وبیش دیده می‏شود حتی‏ در میان کسانیکه بوجود«توتم»1اعتقاد دارند این قانون که افراد نسل یک توتم نباید با یکدیگر دارای روابط جنسی باشند در میان آنها نیز وجود دارد.و این عقیده بقدری در میان آنان اهمیت‏ دارد که اگر کسی از این قانون تخلف کند بطریق- های سختی مجازات می‏گردد،در اینجا لازمست چند مورد از کیفر تخلف از قانون تحریم‏ زناشوئی با افراد نسل یک توتم را در میان اقوام‏ مختلف بطور اجمال یادآور شویم:
در استرالیا کیفر متداول برای داشتن رابطهء جنسی با شخصی از یک قبیلهء ممنوع،مرگ است. و مردیکه از نظر تحریم«توتمی»نمی‏تواند با زنی زناشوئی کند اگر از وی بعنوان همسر خویش استفاده کند بوسیله مردان قبیله خود کشته‏ خواهد شد و سرنوشت زن نیز بهمین منوال‏ است.
در قبیله«تاتاهی»اگر مردی بند تحریم را که بندرت اتفاق می‏افتد پاره کند مرد مرتکب‏ را می‏کشند ولی زن را تنها میزنند و یا با نیزه‏ زخمی میکنند بطوریکه بآستانه مرگ نزدیک‏ شود.حتی بالاتر در عشق بازیهای اتفاقی تحریمهای‏ قبیله سخت رعایت میگردد و هرگونه تجاوزی‏ از این حدود با تنفر شدید روبرو شده و چه‏بسا موجب اعدام می‏گردد.2
جالب توجه اینکه عقیده تحریم زناشوئی‏ با محارم در بعضی از موارد تبدیل بیک سلسله‏ از عقاید و اعمال افراطی گردیده،مانع از معاشرت‏های عادی و رفت‏وآمد پسر با مادر و خواهران خود میگردد:
مثلا در جزائر«له‏پرس»پسر بچه از سن‏ معینی باید خانه مادری را ترک کند و در جای دیگر سکنی گزیند و در آنجا غذا بخورد و بخوابد، البته بوی اجازه داده میشود بخانه مادری خود برود و غذای خود را از آنان دریافت دارد و لکن‏ اگر خواهر وی در خانه است باید بازگردد و تنها اگر خواهر وی در خانه نباشد او مجاز است که‏ نزدیک در بنشیند و غذا بخورد،اگر اتفاقا خواهر و برادری در راه با یکدیگر برخورد کنند، خواهر باید بسرعت از پیش برادر خود بگریزد و یا پشت بوی کرده خود را بپوشاند و مخفی‏ دارد و بالاتر از این برادر حق ندارد نام خواهر خود را بر زبان جاری کند و باید مواظب باشد کلماتی را که قسمتی از نام خواهر وی در ضمن‏ آن مندرج است در هنگام تکلم بکار نبرد.و در میان بعضی از اقوام مثل قوم«باتتا»در سوماترا پرهیز از معاشرت‏های عادی شامل تمام‏ اقوام نزدیک نیز میشود پدر یک«باتتائی»با دختر خود تنها در خانه نمیماند!
و نیز یک مادر با پسر خود تنها در منزل نمیماند و نظیر این رفتارهای افراطی در بعضی از اقوام‏ دیگر استرالیا در میان داماد و مادرزن و میان‏ عروس و پدرشوهر با شدت عملی میشود!
راستی تضاد افکار و اعمال انسان گاهی‏ بحدی میرسد که اگر شواهد بارزی بر صحت آنها اقامه نشود قبول آن برای انسان بس مشکل میگردد افرادی پیدا میشوند که نه تنها ازدواج با محارم را تحریم میکنند بلکه رفتارهای عادی و روابط غیر جنسی مابین محارم را ممنوع میسازند و افراد یک خانواده و یک عشیره را بمنزلهء کاملا بیگانه‏ تلقی میکنند و در مقابل این دسته از افراد کسانی‏ پیدا میشوند که درست نقطه مقابل دستهء اول گام‏ برمی‏دارند و نه تنها روابط عادی میان محارم را جایز میدانند بلکه روابط جنسی بین آنها را نیز بلامانع میپندارند
چنانکه در مقاله پیش اشاره کردیم که طبق‏ برخی از تواریخ مسلم،ازدواج با محارم و خویشاوندان در میان بعضی از ملل(پارسیان‏ قدیم)براساس تعلیمات زردشت رایج و معمول‏ بوده است مطابق این اصل افراطی ناسیونالیستی‏ پارسیان قدیم غیر افراد خود را بیگانگان پنداشته‏ و نه تنها با افراد غیر ملت(پارسی)ازدواج نمی- کردند بلکه در سازمان اجتماعی خود زناشوئی‏ با افراد طبقه مادون خود بخیال اینکه مبادا خونهای موروثی بهم بخورد و و جریان خونی‏ غیر از خون موروثی در رگهای افراد خانواده‏ سبب آلایش خون و بهم خوردن نسبت‏های عالی‏ و پست!و در نتیجه موجب انحطاط اخلاق آن‏ خانواده بشود!!معمول نبوده و بدین ترتیب‏ ازدواج با محارم نزدیک(خواهر و برادر و..) موجب طرد دیوان!بشمار آمده است و شواهد تاریخی زیادی بر این ادعا دلالت دارد که بجهت‏ اختصار از ذکر آنها خودداری میکنیم.
راهی که اسلام نشان میدهداسلام در قوانین مربوط بروابط خویشاوندان‏ نسبت بیکدیگر هیچکدام از این طرق معاشرت‏ در روابط را صحیح نمیداند،اسلام نه منع مطلق‏ ایجاد روابط بین محارم را درست میداند و نه‏ آزادی مطلق در ایجاد روابط جنسی با محارم‏ را جایز میداند بلکه در میان این دو راه غلط و ناروا،راه وسط معتدل و عقلائی را در مورد روابط با محارم انتخاب کرده است و آن اینکه ایجاد روابط عادی بین افراد خانواده بلکه میان فامیل‏ را در دائره وسیعی نه تنها جایز میداند بلکه بآن‏ توصیه میکند و اما ایجاد روابط جنسی زناشوئی‏ را در میان محارم بطور کلی ممنوع کرده است و حتی فکر انحرافی ایجاد روابط با محارم را بشدت محکوم کرده،قوانین مخصوصی نیز برای‏ جلوگیری از آن در موارد خاص مقرر نموده تا (3)راه هرگونه انحراف از قانون تحریم را بکلی‏ مسدود سازد.حال باید دید نظر وسیع و جهان اسلام در تحریم‏ ازدواج با محارم چیست؟و ازدواج با محارم از لحاظ بهداشت جسم و نسل و جنبه‏های اخلاقی چه‏ ضررهائی دارد؟قبل از بررسی این مسائل تذکر این‏ نکته لازمست که شواهد مسلم تاریخی نشان میدهد که تنها دلیل و مدرک طرفداران جواز روابط جنسی‏ با محارم حفظ برتری خونی!افراد یک فامیل و عشیره از افراد طوایف دیگر میباشد.چنانکه خوانندگان ملاحظه می‏فرمایند این نوع فکر افراطی ناشی از تعصبات حاد فامیلی‏ و برتری خونی و یک نوع ناسیونالیسم بیمورد و نابجا می‏باشد و اسلام قوانین محکم جامعی براساس‏ ادارهء شئون جوامع بشری از هر نژاد و ملت و طائفه‏ای باشند وضع کرده است،اصولا این نوع‏ افکار برتری جسمی و خونی و نژادی و زبانی‏ و قومیت و...را که اغلب ناشی از تعصبات نابجا می‏باشد صحیح نمیداند و تنها میزان برتری در میان افراد بشر را براساس فضیلت و پرهیزکای‏ و رعایت اصول ایمان قرار داده است.چنانکه‏ آیهء 13 در سورهء حجرات گواه بر این مدعا است.با دقت در قوانین مربوط بتشکیل خانواده در اسلام خصوصا قوانینی که موانع ازدواج(هم- خونی-مصاهره-رضاع)را مقرر کرده است بخوبی‏ روشن میشود که اسلام با تشریع این قوانین جامع‏ هم‏بستگی عمیق بین مسلمانها را توسعه و بر محکمترین اساس و بالاترین رشتهء الفت و محبت‏ قرار میدهد و روابط مسلمانها را با یکدیگر ناگسستنی‏تر می‏نماید و صریحا اعلامی دارد که‏ برای ازدواج مسلمانان با یکدیگر هیچ‏گونه‏ وحدتی از لحاظ نژاد و قبیله و طبقات اجتماعی و امثال آن شرط نیست(المسلم کفوا المسلم)ازاینرو اسلام ازدواج با غیر هم‏خون را که‏ بکلی با همدیگر بیگانه‏اند و از پدر و مادر واحد زیاد فاصله گرفته‏اند و تقریبا حکم بیگانه پیدا کرده‏اند(مانند پسرعمو و دخترعمو)جایز می‏داند.اسلام از هر طریق عقلائی که ممکن است‏ در توسعه هم‏بستگی بین مسلمانها و ایجاد روابط و استحکام آن مؤثر باشد و بتواند مسلمانها را بهمدیگر پیوند دهد استفاده میکند و پاره‏ای از قوانین خانوادگی اسلام براساس این نظر تشریع‏ گردیده است.بهترین شاهد بر این مدعی اصل ایجاد خویشاوندی و قرابت رضاعی در اسلام است که‏ یکی از امتیازات بارز حقوق زنده اسلام در قبال‏ سایر سیستم‏های حقوقی دنیا است اسلام بر این‏ قرابت عارضی که از شیر خوردن یک بچه بیگانه از یک زن دیگر میان این کودک رضاعی با اقرباء مادر رضاعی پیدا میشود(البته با شرائطی که در کتب فقه عنوان شده است)احکام و آثار خاصی‏ بار نموده است و از جمله آنها تحریم ازدواج‏ خواهر رضاعی با برادر رضاعی می‏باشد،واضح‏ است با مراعات این قانون بارز اسلامی،پیوند مسلمانها قهرا رو بتوسعه می‏رود.

پی نوشت:
(1)کلمه توتم معمولا یک جانور قابل خوردن بی‏آزار و یا خطرناک و هول‏انگیز و بندرت‏ نیز یک گیاه و یا یکی از قوای طبیعت مانند باران و آب می‏باشد که دارای رابطه خاصی با تمام‏ عشیره است.
(2)روانکاوی و تحریم زناشوئی با محارم ص 28

(3)حقوق زن در اسلام و اروپا ص
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 398
  • بازدید کلی : 12,765
  • کدهای اختصاصی
    سايت مراجع تقليد

     آيت الله سيد علي خامنه اي (مد ظله العالي)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
    اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
     آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

    جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد
    ---------
    اوقات شرعی
    3:2 مانده تا اذان ظهر
    04:06:20 اذان صبح
    05:53:17 طلوع خورشید
    13:09:08 اذان ظهر
    20:23:15 غروب خورشید
    20:44:46 اذان مغرب
    اوقات به افق :
    اوقات شرعی
    -------
    تفسیر قرآن
    باکلیک روی تصویرقرآن آن را آنلاین بخوانید